



- Hoe registreren?
- Via het internet. De snelste manier is opwww.titres-services-onem.be www.titres-services-onem.bebeschikbaar 24/24 en 7/7.
- Met behulp van een inschrijfformulier. Dit formulier is beschikbaar: hier downloaden
- Bij lokale uitzendbureaus.
- Erkende bedrijven
- U kunt telefonische een exemplaar aanvragen (02 547 54 95). Stuur ons het ingevulde formulier per
fax (02 547 54 96) of per post naar Sodexo - Cel dienstencheques - Rue Charles Lemaire 1-1160 Brussel. - Hoeveel kost een dienstencheque voor mij?
- Hoelang zijn mijn dienstencheques geldig?
- Wat is het maximale bedrag dat ik elk jaar kan aftrekken?
- Wat is het minimum en/of maximum aantal dienstencheques dat ik bestellen?
- Krijg ik een bevestiging van mijn registratie en wanneer krijg ik die?
- Wanneer moet ik mijn dienstencheques kopen?
- Wanneer ontvang ik de bestelde dienstencheques?
- Ik heb een betaling gedaan, maar ik heb mijn dienstencheques nog altijd niet ontvangen.
- Ik ben mijn dienstencheques verloren / Ze hebben mijn dienstencheques gestolen. Wat moet ik doen?
- Ik zou mijn papieren dienstencheques willen ruilen tegen elektronische dienstencheques (of vice versa). Hoe kan ik dat doen?
- Ik heb de papieren dienstencheques die ik niet meer zal gebruiken of papieren dienstencheques die het einde van de geldigheidsdatum bereiken, nog steeds in
mijn bezit. Wat moet ik dan doen? - Ik woon in een flatgebouw, kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het schoonmaken van de gemeenschappelijke delen (trappen, kelder, ...)
- Ik bezit een tweede huis, kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het onderhoud van mijn tweede huis
- Kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het schoonmaken van het professionele deel van mijn woning?
- Ik verhuur een kamer (of een studio). Kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het onderhoud daarvan?
- Mijn huidige huishoudster werkt in het zwart. Kan zij profiteren van een arbeidsovereenkomst met dienstencheques en welke voordelen heeft dat voor haar?
- Wat zijn de taken die de dienstencheques-werknemer kan uitvoeren?
- De dienstencheques-werknemer raakt tijdens het werk gewond. Wat moet ik dan doen?
- De dienstencheques-werknemer beschadigt of breekt iets in mijn woning, wat moet ik dan doen?
- Wordt de werknemer gedekt door de verzekering?
- Hoeveel is de minimale tijd voor levering van diensten?
- Wat zijn de voordelen van een huishoudelijk hulp via Gracias Senor?
- Wie betaalt de vervoerskosten?
- Mijn huishoudster heeft geen werkvergunning
- Is het altijd dezelfde huishoudster die bij mij thuis komt?
- Wat moet ik doen als ik op vakantie vertrek?
- Mijn huishoudster is op vakantie; moet ik wachten tot ze terugkomt om hulp te krijgen?
Registratie is gratis en gebeurt via Sodexo. De registratie gebeurt op verschillende manieren:
Een dienstencheque kost € 8,50, maar na fiscale aftrek, kost hij ons slechts € 5,95. (€ 8,50-30% = € 5,95)
Vanaf het aanslagjaar 2009 (inkomstenjaar 2008), kunnen gebruikers met een laag inkomen ook profiteren
van dit voordeel door middel van een "terug te betalen belastingkrediet". Het terugbetalingsverzoek gebeurt
door het fiscaal attest toe te voegen aan de ingediende belastingaangifte. Als u niet beschikt over een
belastingformulier, vraag daar dan achter op eigen initiatief bij uw lokale belastingkantoor. U kunt meer
informatie over dit onderwerp krijgen via het Contactcenter van FOD Financiën op het nummer 0257/257 57 (normaal tarief).
Dienstencheques hebben een geldigheidsduur van acht maanden vanaf de maand van de creatie van uw dienstencheques of het
aanbieden van uw elektronische dienstencheques. Voorbeeld: dienstencheques uitgegeven in januari 2012 zijn geldig tot
eind augustus 2012
Het maximale bedrag bedraagt € 2560 (aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012). Zo kunt u een belastingverlaging van
maximaal € 768 verkrijgen voor het aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012! Sodexo stuurt u op 1 april van elk jaar
een fiscaal attest dat u aan uw belastingaangifte moet toevoegen.
U moet een minimum van 10 dienstencheques bestellen (u kunt er 15, 17, 25, ... bestellen). U kunt maximaal 500 dienstencheques
per jaar bestellen. Voor bepaalde categorieën van mensen, werd dat verhoogd tot 2.000 dienstencheques per kalenderjaar.
Indien u een e-mailadres of een nummer van een mobiele telefoon opgeeft, wordt de bevestiging u toegestuurd, via e-mail
of sms, binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag bij Sodexo. Als dat niet het geval is, ontvangt u een brief
binnen de 5 werkdagen.
U koopt ze zodra een erkend bedrijf aan uw verzoek kan voldoen.
Als het gaat om papieren dienstencheques, levert Sodexo de dienstencheques op het postkantoor af binnen 3 werkdagen
na ontvangst van uw betaling. U zult ze ontvangen per gewone post op het adres aangegeven bij uw gebruiksaanvraag.
Als het gaat om elektronische dienstencheques, zullen ze ter uwer beschikking staan onmiddellijk na ontvangst van
uw betaling.
Als het gaat om papieren dienstencheques, download dan dit document en stuur het naar behoren ingevuld naar
ons op. Als het gaat om elektronische dienstencheques, download dan dit document en stuur het naar behoren
ingevuld naar ons op.
Download dit document en stuur het naar behoren ingevuld naar ons op.
U dient eerst uw profiel te wijzigen via uw persoonlijke ruimte. U kunt dan de omruiling van uw cheques aanvragen. De omruiling
van papieren dienstencheques tegen elektronische dienstencheques is gratis*. De omruiling van elektronische dienstencheques tegen
papieren dienstencheques kost u € 0,25 per cheque*. * In beide gevallen zal het verschil in waarde u worden aangerekend als er een
verandering van de aankoopwaarde van de dienstencheques bij betrokken is.
Elke niet-gebruikte elektronische dienstencheque, waarvan de geldigheidsdatum niet verstreken is, kan terugbetaald of omgeruild
worden. De terugbetaling gebeurt met € 0,25 (BTW per bestelling) administratiekosten. Opgelet, alle dienstencheques aangekocht tijdens
het voorgaande jaar zullen.
Nee, u kunt ze alleen gebruiken voor het onderhoud van uw privé-woning.
Ja, dat is mogelijk, maar alleen als de woning in België gelegen is en als de bezetting strikt persoonlijk is.
Nee, het is niet toegestaan dienstencheques te gebruiken voor het schoonmaken van uw wachtkamer, uw spreekkamer, etc. U kunt uw dienstencheques
uitsluitend gebruiken voor het onderhoud van uw privé-woning.
Neen, aangezien het niet gaat om uw privé-woning. In dat geval is het de huurder van de kamer of de studio die gebruik moet maken van zijn of haar
dienstencheques als hij of zij die daarvoor wil gebruiken.
Zij kan inderdaad profiteren van een arbeidsovereenkomst met dienstencheques zelfs als ze niet als werkzoekende staat ingeschreven, op voorwaarde dat ze voldoet aan
de gestelde voorwaarden. Door haar status te formaliseren, zal zij genieten van dezelfde voordelen als elke andere werknemer. Buitenlandse werknemers
moeten echter wel in orde zijn met hun verblijfsvergunning en werkvergunning om te worden ingezet onder een arbeidsovereenkomst met dienstencheques.
Huishoudelijke hulp: schoonmaken, glazenwassen, kleren wassen en strijken, bereiden van maaltijden, herstellen van kleren. Kortom,
alles met betrekking tot uw dagelijkse behoeften. Zijn uitgesloten van het systeem: het repareren van een gootsteen, de levering
van een warme maaltijd of meubels, schilderwerken, behangen, tuinieren, ... Hulp buitenshuis: boodschappen, strijken in een ruimte
van een onderneming, ondersteuning voor uw verplaatsingen als u aan bepaalde voorwaarden voldoet of voor de verplaatsing van uw
minderjarige kind erkend als gehandicapt.
De erkende ondernemingen zijn verplicht om werknemers te verzekeren tegen arbeidsongevallen. Dus als de blessure niet ernstig is, moet u,
na het aanroepen van hulp of een arts, de erkende onderneming die de werknemer aangenomen heeft, op de hoogte brengen.
Neem contact op met de erkende onderneming die de werknemer in dienst heeft, ze zullen u uitleggen wat u moet doen.
De werknemer is verzekerd tegen de risico's die zich op het woon-werktraject en op de werkplek voordoen
De minimale wettelijke tijd is 3 uur per dienst; ofwel wekelijks, ofwel tweewekelijks
Ze heeft een gegarandeerde vaste job; een contract van onbepaalde duur; goede verdiensten;
betaald verlof; een eindejaarspremie; vergoeding voor ziektedagen
Uw Gracias Senor-kantoor
Neem contact op met Gracias Senor en zij zullen u uitleggen wat te doen
Ja, tenzij uw huishoudster ziek of afwezig is of als u er niet tevreden over bent;
in dat geval bieden we u een vervangster.
Gelieve dit ons op voorhand te laten weten, zodat we een vervanging voor
uw huishoudelijke hulp kunnen vinden, zodat onze werknemer niet werkloos is
Ofwel kiest u ervoor te wachten tot ze terugkomt, ofwel kiest u voor een vervangster