TSGraciasSenor
TSGraciasSenor
TSGraciasSenor
TSGraciasSenor

  1. Hoe registreren?
  2. Registratie is gratis en gebeurt via Sodexo. De registratie gebeurt op verschillende manieren:

  3. Hoeveel kost een dienstencheque voor mij?
  4. Een dienstencheque kost € 8,50, maar na fiscale aftrek, kost hij ons slechts € 5,95. (€ 8,50-30% = € 5,95)
    Vanaf het aanslagjaar 2009 (inkomstenjaar 2008), kunnen gebruikers met een laag inkomen ook profiteren
    van dit voordeel door middel van een "terug te betalen belastingkrediet". Het terugbetalingsverzoek gebeurt
    door het fiscaal attest toe te voegen aan de ingediende belastingaangifte. Als u niet beschikt over een
    belastingformulier, vraag daar dan achter op eigen initiatief bij uw lokale belastingkantoor. U kunt meer
    informatie over dit onderwerp krijgen via het Contactcenter van FOD Financiën op het nummer 0257/257 57 (normaal tarief).

  5. Hoelang zijn mijn dienstencheques geldig?
  6. Dienstencheques hebben een geldigheidsduur van acht maanden vanaf de maand van de creatie van uw dienstencheques of het
    aanbieden van uw elektronische dienstencheques. Voorbeeld: dienstencheques uitgegeven in januari 2012 zijn geldig tot
    eind augustus 2012

  7. Wat is het maximale bedrag dat ik elk jaar kan aftrekken?
  8. Het maximale bedrag bedraagt € 2560 (aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012). Zo kunt u een belastingverlaging van
    maximaal € 768 verkrijgen voor het aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012! Sodexo stuurt u op 1 april van elk jaar
    een fiscaal attest dat u aan uw belastingaangifte moet toevoegen.

  9. Wat is het minimum en/of maximum aantal dienstencheques dat ik bestellen?
  10. U moet een minimum van 10 dienstencheques bestellen (u kunt er 15, 17, 25, ... bestellen). U kunt maximaal 500 dienstencheques
    per jaar bestellen. Voor bepaalde categorieën van mensen, werd dat verhoogd tot 2.000 dienstencheques per kalenderjaar.

  11. Krijg ik een bevestiging van mijn registratie en wanneer krijg ik die?
  12. Indien u een e-mailadres of een nummer van een mobiele telefoon opgeeft, wordt de bevestiging u toegestuurd, via e-mail
    of sms, binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag bij Sodexo. Als dat niet het geval is, ontvangt u een brief
    binnen de 5 werkdagen.

  13. Wanneer moet ik mijn dienstencheques kopen?
  14. U koopt ze zodra een erkend bedrijf aan uw verzoek kan voldoen.

  15. Wanneer ontvang ik de bestelde dienstencheques?
  16. Als het gaat om papieren dienstencheques, levert Sodexo de dienstencheques op het postkantoor af binnen 3 werkdagen
    na ontvangst van uw betaling. U zult ze ontvangen per gewone post op het adres aangegeven bij uw gebruiksaanvraag.
    Als het gaat om elektronische dienstencheques, zullen ze ter uwer beschikking staan onmiddellijk na ontvangst van
    uw betaling.

  17. Ik heb een betaling gedaan, maar ik heb mijn dienstencheques nog altijd niet ontvangen.
  18. Als het gaat om papieren dienstencheques, download dan dit document en stuur het naar behoren ingevuld naar
    ons op. Als het gaat om elektronische dienstencheques, download dan dit document en stuur het naar behoren
    ingevuld naar ons op.

  19. Ik ben mijn dienstencheques verloren / Ze hebben mijn dienstencheques gestolen. Wat moet ik doen?
  20. Download dit document en stuur het naar behoren ingevuld naar ons op.

  21. Ik zou mijn papieren dienstencheques willen ruilen tegen elektronische dienstencheques (of vice versa). Hoe kan ik dat doen?
  22. U dient eerst uw profiel te wijzigen via uw persoonlijke ruimte. U kunt dan de omruiling van uw cheques aanvragen. De omruiling
    van papieren dienstencheques tegen elektronische dienstencheques is gratis*. De omruiling van elektronische dienstencheques tegen
    papieren dienstencheques kost u € 0,25 per cheque*. * In beide gevallen zal het verschil in waarde u worden aangerekend als er een
    verandering van de aankoopwaarde van de dienstencheques bij betrokken is.

  23. Ik heb de papieren dienstencheques die ik niet meer zal gebruiken of papieren dienstencheques die het einde van de geldigheidsdatum bereiken, nog steeds in
    mijn bezit. Wat moet ik dan doen?
  24. Elke niet-gebruikte elektronische dienstencheque, waarvan de geldigheidsdatum niet verstreken is, kan terugbetaald of omgeruild
    worden. De terugbetaling gebeurt met € 0,25 (BTW per bestelling) administratiekosten. Opgelet, alle dienstencheques aangekocht tijdens
    het voorgaande jaar zullen.

  25. Ik woon in een flatgebouw, kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het schoonmaken van de gemeenschappelijke delen (trappen, kelder, ...)
  26. Nee, u kunt ze alleen gebruiken voor het onderhoud van uw privé-woning.

  27. Ik bezit een tweede huis, kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het onderhoud van mijn tweede huis
  28. Ja, dat is mogelijk, maar alleen als de woning in België gelegen is en als de bezetting strikt persoonlijk is.

  29. Kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het schoonmaken van het professionele deel van mijn woning?
  30. Nee, het is niet toegestaan dienstencheques te gebruiken voor het schoonmaken van uw wachtkamer, uw spreekkamer, etc. U kunt uw dienstencheques
    uitsluitend gebruiken voor het onderhoud van uw privé-woning.

  31. Ik verhuur een kamer (of een studio). Kan ik mijn dienstencheques gebruiken voor het onderhoud daarvan?
  32. Neen, aangezien het niet gaat om uw privé-woning. In dat geval is het de huurder van de kamer of de studio die gebruik moet maken van zijn of haar
    dienstencheques als hij of zij die daarvoor wil gebruiken.

  33. Mijn huidige huishoudster werkt in het zwart. Kan zij profiteren van een arbeidsovereenkomst met dienstencheques en welke voordelen heeft dat voor haar?
  34. Zij kan inderdaad profiteren van een arbeidsovereenkomst met dienstencheques zelfs als ze niet als werkzoekende staat ingeschreven, op voorwaarde dat ze voldoet aan
    de gestelde voorwaarden. Door haar status te formaliseren, zal zij genieten van dezelfde voordelen als elke andere werknemer. Buitenlandse werknemers
    moeten echter wel in orde zijn met hun verblijfsvergunning en werkvergunning om te worden ingezet onder een arbeidsovereenkomst met dienstencheques.

  35. Wat zijn de taken die de dienstencheques-werknemer kan uitvoeren?
  36. Huishoudelijke hulp: schoonmaken, glazenwassen, kleren wassen en strijken, bereiden van maaltijden, herstellen van kleren. Kortom,
    alles met betrekking tot uw dagelijkse behoeften. Zijn uitgesloten van het systeem: het repareren van een gootsteen, de levering
    van een warme maaltijd of meubels, schilderwerken, behangen, tuinieren, ... Hulp buitenshuis: boodschappen, strijken in een ruimte
    van een onderneming, ondersteuning voor uw verplaatsingen als u aan bepaalde voorwaarden voldoet of voor de verplaatsing van uw
    minderjarige kind erkend als gehandicapt.

  37. De dienstencheques-werknemer raakt tijdens het werk gewond. Wat moet ik dan doen?
  38. De erkende ondernemingen zijn verplicht om werknemers te verzekeren tegen arbeidsongevallen. Dus als de blessure niet ernstig is, moet u,
    na het aanroepen van hulp of een arts, de erkende onderneming die de werknemer aangenomen heeft, op de hoogte brengen.

  39. De dienstencheques-werknemer beschadigt of breekt iets in mijn woning, wat moet ik dan doen?
  40. Neem contact op met de erkende onderneming die de werknemer in dienst heeft, ze zullen u uitleggen wat u moet doen.

  41. Wordt de werknemer gedekt door de verzekering?
  42. De werknemer is verzekerd tegen de risico's die zich op het woon-werktraject en op de werkplek voordoen

  43. Hoeveel is de minimale tijd voor levering van diensten?
  44. De minimale wettelijke tijd is 3 uur per dienst; ofwel wekelijks, ofwel tweewekelijks

  45. Wat zijn de voordelen van een huishoudelijk hulp via Gracias Senor?
  46. Ze heeft een gegarandeerde vaste job; een contract van onbepaalde duur; goede verdiensten;
    betaald verlof; een eindejaarspremie; vergoeding voor ziektedagen

  47. Wie betaalt de vervoerskosten?
  48. Uw Gracias Senor-kantoor

  49. Mijn huishoudster heeft geen werkvergunning
  50. Neem contact op met Gracias Senor en zij zullen u uitleggen wat te doen

  51. Is het altijd dezelfde huishoudster die bij mij thuis komt?
  52. Ja, tenzij uw huishoudster ziek of afwezig is of als u er niet tevreden over bent;
    in dat geval bieden we u een vervangster.

  53. Wat moet ik doen als ik op vakantie vertrek?
  54. Gelieve dit ons op voorhand te laten weten, zodat we een vervanging voor
    uw huishoudelijke hulp kunnen vinden, zodat onze werknemer niet werkloos is

  55. Mijn huishoudster is op vakantie; moet ik wachten tot ze terugkomt om hulp te krijgen?
  56. Ofwel kiest u ervoor te wachten tot ze terugkomt, ofwel kiest u voor een vervangster